Start
Nyheter Nyheter Insändare
fb
Debatt/insändare Kalender Företagsbloggar Blogglänkar Länkakatalog RSS

Det lilla betyder allt!

Så var det min tur igen!
Vi som sitter i styrelsen för Nordmarkens Näringsliv har i samverkan med arjang.nu en ambition att ha en levande näringslivsblogg igång med lite olika tankar och funderingar från oss som på olika sätt vill att vi ska ha ett aktivt företagsklimat i Årjäng. Så nu har turen kommit till mig igen. Vad skriver man om? Jag har funderat länge och ofta är det ju att man skriver om något som ligger en själv varmt om hjärtat så här kommer mitt bidrag till juni månads blogginlägg.

Det lilla betyder allt!
Ett genomgående drag hos många företagare jag mött är att de varit måna om detaljer. Det är sällan de stora frågorna som irriterar en kund, brukar de säga, det är att kunden ska känna sig välkommen. Alltifrån att det är rent och snyggt, till design, att någon märker att jag är där. Att jag blir lyssnad till och blir förstådd. Detta tror jag gäller alla branscher, stora som små företag. Det gäller även den offentliga sektorn. Vem är då kunden? Ja i min värld är vi alla kunder till varandra på något sätt. Har jag arbetskamrater, är jag med i en förening osv. Det jag är ute efter är att vi ska se varandra och ha en välkomnande attityd mot våra medmänniskor även om vi inte möts i en direkt affärsförbindelse. För någonstans förknippar personer dig med var du jobbar, i vilken förening du är med i och så vidare.

Varumärke
Det pratas ju mycket om varumärke idag. Varför blir vissa varumärken starkare än andra? Vad är det som gör att vi väljer att handla på vissa ställen och inte på andra. Vad associerar ni till när vi säger IKEA till exempel eller H & M?
Jag gick nyss en utbildning genom Handelskammaren i Värmland om just varumärke. Vi fick oss till dels att en varumärkes strategi nästan är viktigare än en affärsplan. Vi fick börja med att ställa oss frågorna:
Vem är du?
Vad gör du?
Varför spelar det någon roll?
Så började jag fundera på våra duktiga företagare i Årjäng som satt ett starkt varumärke. För att bara nämna några få som direkt i skrivande stund ramlar ner i huvudet; Abeco, Stuket, arjang.nu, Adeventus, Bison, Aztek, Sportringen... ja, jag kan nog hålla på hur länge som helst. Vilka är dom, vad gör dom, vad spelar det för roll att de finns? Visst är det viktigt med ett allsidigt och aktivt företagande och företagsklimat i vår kommun. Att vi som driver företag är rädda om vårt varumärke och vårt värdskap mot kunden. Att kunden är rädd om oss också, varför åka till Karlstad och köpa en TV när vi kan köpa den hos Julia på Expert i Årjäng?

Inspirera varandra
Jag blev så inspirerad i morse när jag gick förbi lila huset och Jolins nya affär. En ung tjej som vågar satsa här i Årjäng, på Storgatan. Jag tror vi alla vill önska henne så mycket lycka till. Vi önskar att fler skulle våga. Jag vet att det är många som går och bär på drömmar. Vi kanske inom Nordmarkens Näringsliv eller Clrarorna skulle ha en ”drömkväll”? Vad vill vi ha i Årjäng och hur kan vi få det? Stötta de som drömmer, som kanske är beredda att satsa. Allt börjar ju med en dröm sägs det, en vision som blir till mål, delmål och aktiviteter för att förverkliga sin dröm... Vad är nästa steg vi kan ta? Ni får gärna tipsa oss i våra föreningar; Nordmarkens Näringsliv och Clarornas kvinnliga affärsnätverk.

Ha en skön vår!
Varma hälsningar
Gunilla Andersson
Awilja Management
Ordförande i Clarorna och
Vice Ordförande i Nordmarkens Näringsliv

22 juni 2011

Skriv kommentar
Dela med andra!