Aztek Design, ett ztek-hett företag!
Hur skulle ni beskriva företaget med egna ord?
- Vi är en webb & reklambyrå som gör att företaget ser lika bra ut som de är.
Kan ni berätta lite om namnet Aztek Design?
- Det är mest för att det är en snygg ordbild… haha
Jag ville ha något som började på a och som innehöll z så det är tyvärr inte djupare än så.
När grundades det och hur ser utvecklingen ut fram till idag?
- Jag startade -98 och den största skillnaden är att efterfrågan är mycket, mycket större idag i Årjäng. Webben var inte så stor då, nu är det en nödvändighet att finns där.
Hur kan man förklara värdet i att marknadsföra sig bra?
- Just nu bör man som sagt finnas på webben, men olika företag behöver olika lösningar och olika typer av hemsidor beroende på vilka kunder de vill nå ut till. All marknadsföring ska ju riktas mot den kundkretsen man vill åt, så har det ju alltid varit men med Internet så är det lättare att nå ut till en specifik målgrupp. Det har även blivit en hårdare konkurrens vilket innebär att man måste bli eller vara bra för att lyckas. Vi vill ju ge rätt helhetslösning till kunden och erbjuda de den bredden de önskar.
Hur stor roll spelar företagets utseende då?
- Logotypen är ju grundstommen och den måste användas rätt. Ett bra utseende berättar ju att man vårdar sin image och vilken stil företaget har. När vi hjälper företag så arbetar vi ju först med att prata mycket runt företaget och sätta oss in i vad de gör. Samtalet med kunden för att kunna skräddarsy just deras profil är väldigt viktigt. Det måste bli bra för att det ska funka…
Vart hämtar ni inspiration ifrån, är det inte lätt att kopiera lite?
- Omedvetet kan det ju hända, men vi testar alltid idéerna på varandra och kommenterar och spånar tillsammans för att få så många olika vinklar på det som möjligt. Det kan ju vara små detaljer ibland som gör att det kan se ”lika eller kopierat” ut te x ett typsnitt. Ibland kan det vara lättare att hitta inspiration i sådant som inte finns i den grafiska världen… Man samlar även på sig mycket när man reser och exempelvis ser skyltar i andra länder eller städer.
Vad kan man säga om trender just nu då?
- Idag handlar det mer om funktionstrender, att man lätt och ofta kan uppdatera sig. Det är populärt att man har både Facebook, Twitter och blogg som hänger ihop med en hemsida. Vi vill ju lyfta fram kundens manér och image, det är det viktigaste.
It & datavärlden växer oerhört snabbt, det är ju något nytt varje dag, hinner ni med?
- Det är ju en bitterljuv njutning… men många program går ju att uppgradera och eller uppdatera. Det går väldigt snabbt i den här branschen och problemen som kan uppstå är ju när de gamla programmen inte fungerar i de nya.
Hur ser ni på företagsklimatet i Årjäng idag?
- Det är bra! Mycket bra nätverk, där det har hänt mycket under de senaste två åren. Det är lätt att nå företagen, Årjängs kommun är ju väldigt företagsvänlig, med nära till beslut och samarbete.
Som egenföretagare kan det ju vara svårt att hinna med att marknadsföra sig… Hinner ni med?
- Nja, vi hinner kanske inte med att ta hand om oss själva men ca 80 % av våra kunder får vi genom andra kunder och det är ju också ett sätt att marknadsföra sig på där vi hoppas att vår ärlighet och våra tidigare jobb spelar in. Sen marknadsför vi oss med sponsring, gärna till kulturevenemang där vi har en profil som vi utgår från.
Jag spanar in den stora, totalt fullklottrade, anteckningstavlan på väggen och frågar vad de har på gång just nu…
- Ett stort jobb som snart ska släppas är designen på rikstoto.no, den norska motsvarigheten till atg. Sen har vi arbetat mycket med ett annat stort företag som heter Europrofil och deras hemsida. Det blir ju många olika typer av arbeten, samtidigt som vi har dessa två exemplen på stora företag så jobbar vi även mer lokalt med ”Barnens gränsland” och ett nytt företag som strax ska öppna i Årjäng som heter ”Wear it Xtreme” där vi har gjort ett helhetspaket. Man blir ju allmänbildad av att arbeta med så olika kunder, man kan lite om många olika företag. Det är just den bredden som är viktigt för oss.
Kerstin föreläser också i ”Marknadsföring för nyföretagare” som en del i starta eget kurser och håller även kurser i hur kunderna själva kan uppdatera sina egna hemsidor.
Aztek Design kommer att söka en ny medarbetare efter sommaren då Joel slutar. De kommer då att leta efter en riktigt duktig grafisk formgivare med humor och som är social.
Hur tror ni att Aztek ser ut år 2020?
- Vi har kanske växt till 7-8 anställda och är marknadsledande i västra Värmland och Dalsland. Vi ska vara ännu bättre, hellre bättre än större!
Vad säger ni om jag säger ”Årjängstrollet”?
- Vi borde ”blinga” Årjängstrollet! Det borde användas på ett bra, nytt och coolt sätt och oftare. Trollet borde Twittra och skaffa Facebook, vi ger Trollet tummen upp och gillar det!
Hur tycker ni att jag ska gå vidare med mitt "varumärke" Boddjo?
- Använd en svart/vit bild på ditt huvud som tryck på t-shirts och ha som pris i tävlingar eller bara dela ut. Kör rocker-stilen! Kontakta skivbolag för att få priser till evenemang som du kan dela ut. Skippa att skriv på dialekt, det är buskis… Skapa dig en logotyp och använd Facebook!
Nu jävlar kör vi! Nu måste jag vårda min image…
Skulle jag vara buskis? Nej, dä vöre väl sönn å segge!
Fortsättning följer i just det här ärendet, jag ska få be att återkomma!
Men det här kanske kan vara en början? Eller?
Text: Fredrik Bodin
Foto: Fredrik Bodin
22 juli 2010
Skriv kommentar
Dela med andra!