P-G laddad för att ”dansa fram mellan snövallarna”
Förra året ledde han hela Svenska rallyt innan en lätt avåkning fick ner honom till sjunde plats, och i helgen vann han ett rally i Norge.
Nu laddar Årjängs rallykung P-G Andersson och co-drivern Emil Axelsson för Svenska rallyt.
P-G Andersson är Årjängs, och numer Sveriges, största hopp inom rally. Han kör för Proton-teamet, och vid premiären i Monte Carlo nyligen hade han en betryggande ledning i sin klass, Super 2000, fram till att bilen gick sönder.
– Teamet satsar mer nu, jag kommer köra drygt tio rallyn. Det är bara att tacka och ta emot när man får ett team som vill satsa. Annars får man bekosta själv och jaga sponsorer, och det har blivit mycket svårare och dyrare.
Vad skiljer mellan den bil du kör och de bästa bilarna?
– Bilarna i min klass är snäppet under WRC-klass, det är i princip lika bra bil, men utan turbo.
P-G berättar att Proton-teamet vässat bilen om man jämför med i fjol. Ändå var det alltså det materiella som satte stopp i Monte Carlo.
– Det är många tester fram och tillbaka innan bilen blir perfekt. Och alla team är lite envisa och vill utveckla och ta fram egna grejer, istället för att beställa saker som man vet funkar.
Det är hempul på proffsnivå alltså?
– Haha, ja lite så kan man säga.
Enligt P-G har rallyvärlden blivit tuffare för förare, att färre team satsar och att många förare får bekosta mycket själva.
– Jag skulle ju vilja köra WRC, men det är svårt att få en plats i ett team. Det är hutlösa priser inom rally, det kostar cirka fem miljoner för typ tre tävlingar.
En av de viktigaste tävlingarna på hela året för P-G är naturligtvis Svenska rallyt, på hemmaplan. Under helgen som gick ställde han upp i Rally Finnskog i Norge, där han vann i sin klass. Rallyt var även ett viktigt test av bilen inför stundande VM-rally.
Svenska rallyt smygstartar på torsdag, med en specialsträcka i Karlstad, och redan i början av veckan beger sig P-G och teamet ut i värmlandsskogarna för att vässa bilen ytterligare och läsa av sträckorna.
Förutsättningarna inför rallyt ser ljusa ut; förra året ledde han som sagt hela rallyt ett tag, i år är bilen bättre, och dessutom verkar han flytet uppe med tanke på segern i Norge.
– Jag har nog förarkapaciteten för att vinna, men jag tror inte att jag har materialet. Man blir lite efter när de värsta är med.
På TV hör man kommentatorerna säga saker i stil med ”Loeb känner sig hemma på asfalt…”. Hur stor skillnad är det att köra på till exempel asfalt och grus.
– Det är skillnad. Jag känner mig mer hemma på grus eller på is. Asfalt är mer oförutsägbart.
Är du fortfarande nervös inför tävlingar?
– Ja det är jag, och det tror jag man bör vara. Det är tävlingsinstinkten.
Hur många i teamet jobbar för dig under rallyt?
– Det är fyra mekaniker per bil, och totalt är det väl en stab på 15-20 personer.
Blir man inte nervös då för att göra bort sig inför dom, att inte leva upp till förväntningarna?
– Nja. I Monte Carlo till exempel, då var målet att bara ta sig i mål, jag skulle inte göra några chansningar, och då blir man nästan mer nervös, mer spänd.
Är du rädd för att åka av vägen?
– Nej, men det finns ju ställen man väljer att inte åka av på…
Hur fort går det när det går som fortast?
– Cirka 180 km/h. De snabbaste kommer nog upp närmare 200.
Om man vill ut i skogen och heja på dig, vad ska man skriva på flaggan?
– Gul och blå färg räcker långt.
Vilken sträcka blir roligast att köra i Svenska rallyt?
– Finnskogen, en ny sträcka som ligger i Norge.
Vad är roligast med att köra rally?
– Själva känslan, att fara fram med kontroll, att dansa fram mellan snövallarna.
Vem vinner Svenska rallyt om du mot förmodan inte gör det?
– Latvala.
P-G Andersson fakta:
Namn: Per-Gunnar Andersson
Född: 10 mars 1980
Civilt: Bor i Årjäng, gift med Marie-Louise
Klubb: Årjängs MK
VM-klass: Super 2000. Kör för Proton
Livet i bilen: Började med folkrace som 15-åring. Debuterade inom rally 1999.
Smultronställen i Årjäng: På landet vid morsan och farsan, i Egenäs, vid sjön. Eller en varm sommarmorgon på verandan.
På webben: www.pgandersson.se
Text: Jonas Stentäpp
Foto: Maja Wiik
5 februari 2012
Skriv kommentar
Dela med andra!
Kulturredaktionen har gjort en djupdykning i Årjängs historia och samlat material från en svunnen tid. Bildarkivet kommer att fyllas på efter hand.
Vyerna kan vara svåra att platsbestämma i vissa fall, så...
Läs vidare ...
Female Box Sweden Norway 10 November 2019
Många klubbar har få tjejer/damer, och har därmed svårt att få bra sparring. Klubbarna måste ofta resa utomlands på olika samlingar, något som är både tidkrävande och dyrt.
Läs vidare ...
På fredag smäller det. Interjakt slår då upp portarna och inviger den nyinredda jaktbutiken i Åslanda. Invigningen pågår mellan kl 10:00 och 17:00 och under dagen kan man ta del av flera andra utställare och aktiviteter.
Läs vidare ...
Sportarkivet visar bilder från idrottsprestationer, sporthändelser, idrottsevenemang, stora som små, nya som gamla, eller annat sportrelaterat med anknytning till Årjängs Kommun/Nordmarken.
Har du också en bil...
Läs vidare ...
Lappala är den finska varianten av Latvala. Nu är det rätt :)
Vem är Lappala???