Start
Nyheter Nyheter Insändare Debatt/insändare Kalender Företagsbloggar Blogglänkar Länkakatalog RSS
Den stora banken med fokus på lokalkontor och kundservice

Den stora banken med fokus på lokalkontor och kundservice

Den stora banken med fokus på lokalkontor och kundservice

Handelsbanken i Årjäng har ?flyttat fram butiken? Peter Johansson, Kontorschefoch syns ordentligt nu (inte minst tack vare de enormt blåa ljusskyltarna utanför). Så när jag sätter mig ner med kontorschefen Peter Johansson måste man ju först och främst ställa den klassiska frågan, ?Hur känns det??
Peter ler och konstaterar att det känns mycket bra att ha kommit fram i ljuset. Den gamla lokalen var bra, men den här är ännu bättre. Banken har ju fått ett lyft med all ny inredning plus att arbetsmiljön blir ju ljusare och trevligare med fler fönster. Reaktionerna från kunderna har också bara varit bra med endast positiva kommentarer. Framförallt om parkeringsmöjligheterna som finns precis utanför runt hörnet. Nu är vi ett alternativ till de andra bankerna på ett annat sätt.

Tre banker på en liten ort, hur stor koll har ni på de andra bankerna?
Det är ju svårt att veta exakt vad de andra lokalkontoren har för resultat, men visst har vi en viss koll på varandra, så är det ju konkurrentmässigt.
?Att ha pengar är bra, men att ha kontroll över pengarna är ännu bättre?
Själv har jag väldigt dålig koll på siffror och ekonomi (vilket jag kan tycka är ganska skönt ända tills räkningar ska betalas). Tror du att det kan bli för mycket av lån, räntor, koder, procent och siffror?

Peter förklarar att det handlar om ett intresse, och att de som arbetar med det kanske har det mer i tankarna än de som arbetar med annat. Men att det gäller att hitta en nivå mellan den privata ekonomin och jobbet.

Söker man på ?Bank+Årjäng? på Google får man ca 13600 träffar där väldigt mycket handlar om de rånen som varit, tänker du mycket på riskerna själv?
Visst gör han det men poängterar även att de inte har en enda krona som inte ligger under tidlås, och att de har rutiner som medför att de har så låg kassahållning som möjligt. Det är ju svårt att skydda sig mot allt men med ett nytt kontor så har de ju även all den senaste utrustningen som bidrar till att man känner en trygghet. Sen har ju Handelsbanken i Årjäng ingen servicebox eller bankomat vilket också drar ner på kontanthanteringen.
Tycker du att det ligger något i utryck som ?den som har mest pengar när han dör vinner?, hur ser du på snål eller ekonomisk?
Den snåla vinner när han dör men unnar sig kanske för lite. Är man ekonomisk har man exempelvis en buffert för oförväntade utgifter eller kanske sparar och lägger pengarna på en resa.
Det är upp till kunderna hur de vill använda sina pengar.
Det är dystra tider för många med varsel och permitteringar, hur märker ni av lågkonjunkturen?
Det är mindre aktivitet på bolånemarknaden med färre förfrågningar. Det märks att en del har det hårdare ekonomiskt. Några utav dem är förutseende och besöker sin bank. Vi ser det som positivt när kunder som blivit av med sitt jobb kommer hit, det är enklare att lösa problemen tidigt.
Vissa företag har likviditetsproblem med lägre försäljning. Det är ju en global kris som drabbar nästan alla på ett eller annat sätt.
En spännande fråga som jag klurat lite på är om det fortfarande behövs bankkontor när det mesta går att lösa via internet?
Peter förklarar att de lokala bankkontoren är hjärtat i Handelsbanken.
Handelsbankens filosofi är att verksamheten är ytterst decentraliserad, det vill säga att de flesta besluten tas på det lokala bankkontoret.

Det är där som affärerna och kundmötena sker och den kontakten är mycket viktig. Handelsbanken har faktiskt öppnat fler kontor under 2000 talet.
Handelsbanken har 11 000 anställda över hela världen fördelat på 461 kontor runt om i Sverige, 147 kontor i Norden, 56 stycken i Storbritannien och 38 stycken i andra länder.

För Handelsbanken uppgick 2008 års rörelseresultat till 15,3 miljarder kronor.

Med tanke på de heta diskussionerna som vart kring bonusar den senaste tiden berättar Peter att, fast Handelsbanken är den största i Sverige, vad gäller utlåning till allmänheten (2008 1,400 miljarder kronor) så finns det inga prestationsbonusar i banken, över huvudtaget.

Kundernas behov är det viktigaste och om vi erbjuder god service, har vi de mest nöjda kunderna så kan man bedriva en lönsam verksamhet.
Vi diskuterar att bankmiljön oftast anses som tråkig och lite stel. Jag undrar OM man skulle kunna ändra det utan att det skulle kännas oseriöst.
Handelsbanken vill gärna bryta det mönstret. Man måste ju ha skrivbord och datorer och sådant menar Peter, fast han tycker att det är mycket upp till personalen om det är ett ?tråkigt kontor? eller inte, och där håller jag helt och hållet med. Den nya banken är stiligt inredd med moderna möbler i fräscha färger, och personalen gör (enligt mig iaf) sitt yttersta för att inte Handelsbanken i Årjäng ska vara en tråkig bank.

Jag avslutar den trevliga pratstunden med att slutligen fråga efter Peters råd till en bra och stabil ekonomi. Så här kommer helt enkelt Peters tips!

  • Se över alla småutgifter.
  • Se upp för dyra smålån.
  • Prata med din bank för hjälp.


? klockan är strax halv tre när jag lämnar Peter och hans nya, fina bank. Om ett par timmar kommer Handelsbankens blåa skyltar att lysa upp den mörka marskvällen i nästan hela centrala Årjäng . Som sagt, Handelsbanken har kommit fram i ljuset.

Text: Fredrik Bodin
Foto: Fredrik Bodin
090311
Skriv kommentar
Dela med andra!